Într-o mișcare care vizează reducerea impactului poluării asupra mediului și stimularea utilizării vehiculelor mai puțin poluante, România va implementa, începând cu 1 ianuarie 2026, o reformă semnificativă a sistemului de taxare a circulației pe drumurile naționale. Noua rovinietă va include taxe diferențiate în funcție de clasa de emisii poluante (EURO) a vehiculului și de durata utilizării rețelei de drumuri naționale din țară, punând un accent deosebit pe principiul „poluatorul plătește”.
Măsura care va influența toți șoferii de vehicule ușoare

Noua rovinietă va afecta toți șoferii de vehicule înmatriculate, indiferent dacă acestea sunt folosite pentru transportul de persoane sau de marfă. Astfel, atât autoturismele, cât și camioanele cu masă totală maximă autorizată (MTMA) de până la 3,5 tone, vor fi supuse acestei taxe, iar costul acesteia va varia în funcție de mai multe criterii.
Unul dintre cele mai importante aspecte ale noii reglementări este aplicarea taxei în funcție de „clasa de emisii poluante” a vehiculului, conform standardului european EURO. Astfel, vehiculele mai vechi, care emit o cantitate mai mare de poluanți, vor plăti o taxă mai mare decât cele care respectă normele EURO mai stricte. Acest sistem diferențiat vine ca o măsură de stimulare a celor care optează pentru mașini mai prietenoase cu mediul.
Combinație de factori: Emisii și durata utilizării
Un alt factor important care va influența valoarea noii roviniete este durata de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România. Vehiculele care circulă mai mult pe aceste drumuri vor plăti, astfel, o taxă mai mare, în concordanță cu impactul pe care îl au asupra infrastructurii și mediului. Acest aspect reflectă dorința autorităților de a implementa un sistem mai echitabil, care să țină cont atât de poluare, cât și de uzura infrastructurii.
Principiul „Poluatorul plătește”se regăsește într-o măsură unică
Una dintre cele mai importante precizări ale noii măsuri este că „principiul poluatorul plătește” se va aplica într-o singură taxă, ce va fi inclusă în noul sistem de roviniete. Astfel, proprietarii vehiculelor nu vor mai fi taxați de două ori pentru poluare, iar reglementările vor deveni mai clare și mai ușor de înțeles pentru toți cetățenii. Această măsură face parte dintr-o serie de inițiative care urmăresc nu doar reducerea poluării, ci și îmbunătățirea calității vieții în orașele și regiunile din România.
O strategie ecologică pe termen lung
Implementarea acestui sistem de taxare nu se limitează doar la reducerea poluării. Autoritățile vor să încurajeze și tranziția către un parc auto mai ecologic, susținând utilizarea autovehiculelor electrice și hibrid. În acest sens, se așteaptă ca noul sistem de roviniete să reprezinte un pas important către un transport mai sustenabil și mai puțin poluant în România.
Noua rovinietă din 2026 reprezintă un pas important în modernizarea infrastructurii de transport din România și în combaterea poluării. Cu un sistem care pune accent pe principiul „poluatorul plătește”, autoritățile își propun să motiveze șoferii să adopte vehicule mai ecologice, să sprijine dezvoltarea unui transport sustenabil și să protejeze mediul înconjurător. Într-o eră în care schimbările climatice sunt tot mai evidente, fiecare măsură de acest tip contează și va avea un impact semnificativ asupra viitorului nostru.
Deși măsura nu va fi aplicabilă imediat, iar șoferii vor avea timp să se pregătească pentru noile taxe, este clar că România își propune să facă un pas mare spre un viitor mai verde și mai curat.
Mai multe detalii în cotidianul Observ NEWS
Urmărește observnews.ro și pe Google News